Ostin ensimmäisen matkapuhelimeni vuonna 1996. Valitsin tuolloin Telen liittymän ja yhä edelleen puheluni kulkevat saman palveluntarjoajan, nykyisen Soneran, verkossa. Mutta kuinka on Sonera palkinnut minut siitä että olen ollut heidän uskollinen asiakkaansa jo yli neljä vuotta? Ei mitenkään! Puhelujen hinnatkin ovat edelleen samaa suuruusluokkaa.

Olette varmaankin huomanneet kuinka matkapuhelinoperaattorit kalastelevat uusia asiakkaita kaikilla hienoilla liittymätarjouksilla. Yleensä liittymän avaajalle tarjotaan vähintään 200 markkaa ilmaista puheaikaa eikä liittymän avaaminen luonnollisestikkaan maksa yhtään mitään.

Mielestäni on typerää, etteivät operaattorit mitenkään palkitse asiakkaan uskollisuutta. Varsinkin Soneralle uskoisin siitä olevan hyötyä koska Radiolinja ja Telia sun muut hankkivat nykyisin suuren osan uusista asiakkaistaan Soneran asiakaskunnasta. En suinkaan ehdota että liittymän avaustarjoukset pitäisi kieltää, mutta vanhoille asiakkaille voisi kehittää jonkin samantyyppisen bonusjärjestelmän kun on autovakuutuksissa. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä että kun olet ollut esimerkiksi Soneran asiakkaana vaikkapa vuoden, saisit esimerkiksi 5-10% alennusta laskuusi ja mitä pitempään säilyisit asiakkaana yhtäjaksoisesti, sitä enemmän saisit bonuksia. Luonnollisesti tässä täytyisi olla joku raja, ettei operaattori muutaman vuoden päästä joutuisi maksamaan asiakkaalle siitä hyvästä että tämä käyttää heidän verkkoaan. Maksimibonus voisi olla vaikkapa jotain 30-40 prosentin luokkaa.

Tämä idea on täysin vapaasti käytettävissä jos joku operaattori sen haluaa toteuttaa. Palkkioksi tämän erinomaisen idean kehittämisestä en vaadi muuta kuin GSM-liittymän jossa on kaikki herkut eikä mitään maksuja.