Innostuin tuossa kevään kynnyksellä tekemään elämäni ensimmäistä rullaluistinhuoltoa. Fila-merkkisten luistimieni ohjekirjassa on kyllä muuten hyvät ja selkeät ohjeet, mutta laakerien irrottamista koskeva osuus oli sen verran vajavainen, että ajattelin tässä nyt hieman jakaa kokemuksiani, ettei kaikkien tarvitsisi keksiä pyörää uudestaan.

Ohjekirjan huolto-ohjeissa käsketään siis ensiksi irrottamaan pyörät. No sehän sujuikin helposti mukana tulleella kuusiokoloavaimella. Mutta sitten pitäisi saada laakerit irti. Mitenkäs se tapahtuu? Ohjekirjassa käskettiin vain painamaan laakerit irti pyörästä samalla avaimella jolla pyörätkin irrotettiin. Ongelmana oli vain se, että luistimieni mukan EI tullut mitään erikoisavainta vaan pelkästään kaksi kuusiokoloa. Aikani siis yritin erinäisillä vippaskonsteilla ja raakaa voimaa käyttäen irrottaa laakereita, kunnes turhauduin ja aloin etsimään netistä tarkempia ohjeita. Eräältä englanninkieliseltä www-sivulta löysin hyvän ohjeen:

Laakerit irtoavat työntämällä laakerin keskellä olevaa aksilaa.

No, sitten vain etsin sopivan työkalun joka oli sen kokoinen että se työnsi sitä mustaa muovista akselin reunaa, eikä laakeria. Kuinka ollakaan, toinen laakeri pullahti akselin mukana toiselta puolelta pois ja toinen irtosi sen jälkeen helposti sormella työntämällä. Mitä tästä opimme? No sen, että parempi katsoa netistä kuin katua. :-)

Jos laakerihuolto kiinnostaa, niin Katukiitäjien sivuilta löytyy hyvä ohje todella perinpohjaiseen huoltoon. Tosin heidän ohjeissakaan ei ole laakerien irrotusta kovin tarkasti selitetty, mutta nythän sinä sen jo tiedätkin. :-)

Turvallisia luisteluretkiä kaikille rullailijoille!