HS kertoo, että Länsimetron kustannusarvion pompsahtaminen kaksinkertaiseksi on saanut TramWest-ryhmän nostamaan taas päätään. TramWest-vaihtoehdossa on toki puolensa, ja kustannusarviokin on nyt metroa halvempi, mutta kuinkahan kalliiksi loppujen lopuksi tulisi heittää metron hankesuunnitelmat roskikseen, aloittaa uusi poliittinen päätöksentekokierros, ja aloittaa hankesuunnitelusta alkaen suunnittelu taas puhtaalta pöydältä? Mielestäni huonokin päätös on parempi kun ei päätöstä ollenkaan.

TramWest reittikartta

Länsimetrokaan ei valitettavasti ole mikään oikotie onneen (,vaan Helsinkiin). Länsimetron huonoin puoli on siinä, että se ei tuo ratkaisua Espoon ja pääkaupunkiseudun suurinpaan joukkoliikenneongelmaan, eli poikkiliikenteeseen. Espoosta kyllä pääsee joka puolelta suhteellisen kätevästi Helsingin keskustaan ja takaisin, mutta jos matka kulkeekin vaikkapa Pohjois-Espoosta Etelä-Espooseen tai Espoosta Helsingin pohjois- ja itäosiin menee reissaaminen heti paljon hankalammaksi. Länsimetro ei myöskään juurikaan nopeuta eteläespoolaisten yhteyksiä kantakaupunkiin. Sen sijaan suuren helpotuksen se tuo niille jotka reissaavat päivittäin Etelä-Espoon ja Itä-Helsingin välillä. Esimerkiksi Itäkeskus - Otaniemi välillä ajansäästö on 10-20 minuuttia Kampissa tehtävän vaihdon jäätyä pois.