Suora lainaus 23.11.2001 ilmestyneestä Metro-lehdestä: "Iltayhdeksään mennessä Etelä-Suomen läänissä oli sattunut torstaina yli 130 peltikolaria."

Olen jo pitemmän aikaa ihmetellyt, että miksi aina silloin kun Pääkaupunkiseudulla sataa lunta, tulee nimenomaan noin sata kolaria tai ojaanajoa. Miksi ei 50 tai 200? Pitkällisten pohdintojen jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että ne on varmaankin aina samat noin sata autoilijaa, jotka ajaa nämä kolarit. Heillä on varmaankin jo kanta-asiakastili jollakin paikallisella autopeltisepällä, joka aina lumisadepäivän jälkeen paikkailee heidän autonsa jälleen liikennöitävään kuntoon. He ovat juuri näitä jotka kolarin jälkeen lumipyryssä ihmettelevät: "En ymmärrä kuinka siinä noin kävi. Ajoin ihan normaalisti rajoitusten mukaan kahdeksaakymppiä, kun se edelläajava jarrutti, eikä siinä sitten enää ehtinyt tehdä yhtään mitään." Niin, kannattaako tosiaan ajaa suurinta sallittua edelläajavan puskurissa kiinni, jos tie on iljannesjäätiköllä ja lunta sataa taivaan täydeltä?

Mielestäni poliisin kannattaisikin tehdä yhteenveto omistaan ja vakuutusyhtiöiden tilastoista ja määrätä nämä sata pahinta kolaroijaa pakolliselle liukkaan kelin kurssille. Jos vielä senkin jälkeen talvi yllättää heidät taas, ("Mitä, tuleeko tänäkin vuonna talvi?") poliisi poistaisi näiltä talviajoa taitamattomilta kuskeilta ajo-oikeuden loka- ja huhtikuun väliseltä ajalta. Ainoa huono puoli tässä olisi tietenkin se, että Pääkaupunkiseudun peltisepät menettäisivät parhaat asiakkaansa.

Jos Sinä, arvoisa lukijani, olet yksi näistä sadasta jotka ajavat autonsa lyttyyn heti kun tienpinta jäätyy, niin palat varmaankin halusta kirjoittaa palautetta. Kyllä muutkin saa tietysti kirjoitella mitä vaan ikinä mieleen tulee.

Ajelkaahan varovasti.